IMG 6198 groot

De werkplek van Annie & Yvonne

IMG 6193 groot
Annie en Yvonne, jullie zijn al een tijdje bij Keus Schoonmaak. Kunnen jullie iets delen over jullie ervaringen hier, vanaf het moment dat jullie zijn begonnen tot waar jullie nu staan?

In 2020 begon mijn avontuur bij het schoonmaakbedrijf Keus. Mijn naam is Yvonne en destijds had ik de verantwoordelijkheid over drie panden, waar ik dagelijks naartoe fietste. Tegelijkertijd werkte Annie, die ik al goed kende, bij een ander schoonmaakbedrijf. Ze genoot van haar werk daar. Bij één van de panden waar ik werkte, merkte ik al snel dat ik een goede band had met twee jongens van de werkvloer. Ik kende hen al van een paar jaar terug. Zoals dat gaat in een informele sfeer, maakten we vaak grappen en hadden we het gezellig tijdens het werk.

Een belangrijke verandering vond plaats op 1 maart 2022. Een van de rayonleidsters stelde voor dat ik de rol van 'vliegende keep', ofwel ambulant medewerker, op me zou nemen, en wel samen met Annie. Na overleg met Annie, die het idee wel zag zitten, besloten we de uitdaging aan te gaan. Het idee om de hele dag samen te zijn, bracht ons beide aan het lachen. Samenwerken en -leven kan soms lastig zijn, zo hoor ik vaak van anderen, en mensen vragen zich af hoe wij dat voor elkaar krijgen. Natuurlijk zijn Annie en ik het weleens oneens, maar dat is onderdeel van samenwerken. Zolang je de problemen samen kunt oplossen, is er niets aan de hand.


Wat zijn jullie voornaamste taken en uitdagingen als ambulant medewerkers schoonmaak? Hoe organiseren jullie je werk samen?

Onze voornaamste taak is het schoonhouden van diverse panden, variërend van scholen tot kantoren. Door de jaren heen hebben we een breed scala aan locaties onder handen genomen, en we zijn trots te kunnen zeggen dat we tot nu toe altijd tevreden klanten hebben gehad. Dat is waarvoor we het doen.

Annie en ik hebben een uitstekende werkrelatie opgebouwd. We begrijpen elkaar zo goed dat we precies weten wat de ander gaat doen. Bij elk pand dat we betreden, pakken we onze spullen en gaan we aan de slag om alles weer netjes te maken. Het doel is altijd om de klant tevreden achter te laten. Dat is voor ons de essentie van ons werk.

IMG 6201 groot
Jullie werken vaak overdag en hebben veel direct contact met klanten. Kunnen jullie wat meer vertellen over hoe jullie een goede band opbouwen met de klanten?

Wij, Annie en ik, bouwen een goede band op met onze klanten door vriendelijk te zijn en altijd open te staan voor een grapje of een praatje. Dit wordt door de klanten zeer gewaardeerd en draagt bij aan een prettige werkomgeving. Over het algemeen hebben we met de klanten waarvoor we werken een goede klik, wat het werk voor ons veel aangenamer maakt. Het geeft ons een goed gevoel om ons werk onder zulke omstandigheden te kunnen doen. Er is sprake van een wederzijdse positieve invloed: als de klant goed is voor ons, zijn wij dat ook voor hen. Dit leidt vaak tot het doen van iets extra's, wat erg gewaardeerd wordt.

Het gevoel van gelijkwaardigheid dat we bij sommige klanten ervaren is heel bijzonder. Helaas is dit niet overal het geval, wat ik erg jammer vind. Bij één pand in het bijzonder zijn we net familie geworden. Ze vragen ons vaak om samen een kopje koffie te drinken, een uitnodiging die we natuurlijk niet afslaan. Door de jaren heen hebben we zoveel mensen leren kennen dat bijna iedereen wel eens een praatje met ons aangaat. Dit is heel fijn, maar het kan ons soms wel in tijdnood brengen! Het is een mooi compliment dat ze zo blij met ons zijn.


Wat maakt werken bij Keus Schoonmaak zo aantrekkelijk voor jullie? Wat zijn de aspecten van jullie werk waar jullie het meest van genieten?

De aantrekkelijkheid van werken bij Keus Schoonmaak zit hem in de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Het gevoel dat je zowel voor het bedrijf als voor jezelf iets extra's kunt betekenen, is erg motiverend, vooral als je meer uitdaging zoekt. Als ambulant medewerker waardeer ik ook de steun van de leidinggevenden. Zij staan altijd klaar om te luisteren en advies te geven, wat enorm helpt. De wederzijdse waardering tussen ons en de leiding maakt het werken hier extra plezierig.

IMG 6198 groot
Wat zouden jullie adviseren aan nieuwe medewerkers die net bij Keus Schoonmaak beginnen en streven naar succes in hun rol?

Aan nieuwe medewerkers zouden we het volgende willen adviseren: blijf altijd jezelf, geloof in je eigen kunnen en weet waar je voor staat. Het is belangrijk om je werk met plezier te doen, vriendelijk te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor je taken. Wanneer je je werk serieus neemt en je inzet voor de tevredenheid van de klant, zal alles op zijn plaats vallen. Mocht je het ergens niet mee eens zijn of loop je tegen problemen aan, aarzel dan niet om dit bespreekbaar te maken bij je leidinggevende. Open communicatie en zelfvertrouwen zijn sleutels tot succes in je rol bij Keus Schoonmaak.


Kunnen jullie een specifiek moment delen waarop jullie trots waren op jullie werk bij Keus Schoonmaak als team van ambulant medewerkers schoonmaak?

Een moment waarop we bijzonder trots waren, was toen we erin slaagden een klant, die overwoog de diensten van Keus op te zeggen, te behouden. Door ons harde werk en kwaliteit te tonen, overtuigden we de klant om hun contract te verlengen. Dit was niet alleen een winst voor Keus, maar ook een persoonlijke overwinning voor ons. Het is geweldig om erkend te worden en te weten dat je inspanningen een directe en positieve impact hebben. Dat is een moment van echte trots voor ons team.